Vertrouwenspersoon voor vrijwilligers

Als u als vrijwilliger te maken krijgt met ongewenst gedrag tijdens uw vrijwilligerswerk, dan kunt u een gesprek aangaan met de vertrouwenspersoon van SloterWijzer. Met ongewenst gedrag bedoelen we de manier hoe leidinggevenden, werknemers, vrijwilligers, gasten en klanten met elkaar omgaan. Denk bijvoorbeeld aan pesten, agressie,discriminatie en (seksuele) intimidatie.

Vragen over ongewenst gedrag?

Als u als vrijwilliger te maken krijgt met ongewenst gedrag tijdens uw vrijwilligerswerk, dan kunt u een gesprek aangaan met de vertrouwenspersoon van SloterWijzer. Met ongewenst gedrag bedoelen we de manier hoe leidinggevenden, werknemers, vrijwilligers, gasten en klanten met elkaar omgaan. Denk bijvoorbeeld aan pesten, agressie,discriminatie en (seksuele) intimidatie.

Begeleiden van mensen als het hen zelf niet lukt om een probleem op te lossen

Hilda van der Kolk is de vertrouwenspersoon voor vrijwilligers. “Ik ben iemand die graag mensen verder wil begeleiden als het hen zelf niet lukt. Ik heb in de zorg en het onderwijs gewerkt. Daar heb ik vaardigheden ontwikkeld die ik goed kan toepassen als vertrouwenspersoon. U kunt bij mij terecht voor een luisterend oor, om vragen te stellen en ik kan u helpen met advies en ondersteuning bij uw probleem.”

Als u naar de vertrouwenspersoon gaat, dan mag u erop vertrouwen dat Hilda van de Kolk uw vraag of probleem geheimhoudt. Ze onderneemt nooit actie zonder dat u als vrijwilliger hiermee hebt ingestemd. Daarnaast is het uitgangspunt dat de vertrouwenspersoon u helpt met uw probleem zodat u zelf in staat bent om met het probleem om te gaan en dit -als dat mogelijk is- op te lossen. Daar kan de vertrouwenspersoon ook zelf een rol in hebben. Lukt het oplossen van het probleem niet door uzelf of de vertrouwenspersoon? Dan kan Hilda een bemiddelaar inschakelen om het probleem op te lossen.

Bieden van steun aan en begeleiding van de vrijwilliger

Hilda is het eerste aanspreekpunt voor vrijwilligers als zij te maken hebben met ongewenst gedrag. Zij geeft u advies en begeleidt u bij het verwerkingsproces. Ook helpt ze u in de gesprekken of andere contacten met de werkomgeving en leidinggevenden. Als de vrijwilliger een probleem wil indienen, dan biedt de vertrouwenspersoon begeleiding en ondersteuning. Maar alleen als de vrijwilliger dat wilt.

Geven van advies

De vertrouwenspersoon kan met toestemming van de vrijwilliger het probleem melden en afwikkelen. Hilda kan u als vrijwilliger advies geven over het klachtenprotocol en de te volgen procedure en oplossingen. Ook kan ze u vertellen hoe ongewenst gedrag te herkennen is.

Vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u liever persoonlijk contact voor een vraag, opmerking of suggestie? Wij zijn via de volgende kanalen te bereiken

Leonie van der Lente - KKC medewerker

Leonie van der Lente

KCC-medewerker